تاثیر وبلاگها بر ادبیات در نخستین نمایشگاه وب و نشریات الکترونیک
نخستین نمایشگاه وب و نشریات الکترونیکی ایران در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.
جامجمآنلاین نوشت: این نمایشگاه از 7 تا 11 آذر با پشتیبانی وزارت پست و مخابرات برپا خواهد شد. در نمایشگاه یادشده، غرفه ای به نویسندگان وبلاگهای ادبی اختصاص یافته که در آن قرار است چند نشست و سخنرانی برپا شود. از آن رو که بحث ادبیات اینترنتی و تاثیر وبلاگها بر ادبیات، بسیار قابل توجه است، در این زمینه دو نشست طی روزهای 8 و 11 آذر، راس ساعت 15 تا 17 در نمایشگاه بینالمللی تهران، سالن میلاد، طبقه دوم، غرفه بلاگرها برگزار میشود.
Posted by mehdi ahmadi at
02:42 PM |
comment(s)(0)
...حق دسترسی به اطلاعات چیست؟
دسترسی به اطلاعات را می توان «توانایی شهروندان در به دست آوردن اطلاعاتی که در اختیار دولت است» تعریف کرد. برخی از کشورها این حق را در قوانین اساسی و یا دیگر قوانین به رسمیت شناختهاند و برخی نه. حتی در کشورهایی که حق دسترسی به رسمیت شناخته شده است، این حق بدون استثناء با محدودیتهایی مواجه است. افزون بر این برخی کشورها، هزینههایی را برای برخورداری از این حق، در نظر گرفتهاند. بنابراین بهرهمندی از این حق مستلزم آن است که شهروندان، قبل از دستیافتن به اطلاعاتی که در جستوجوی آنند، مبلغی بابت هزینههای اجرایی بپردازند.
چنین استدلال میشود که دسترسی به اطلاعات عنصر بنیادین در یک حکومت دموکراتیک است؛ زیرا برقراری و شکوفا شدن دموکراسی مستلزم آن است که شهروندان به اندازه کافی از اعمال و سیاستهای حکومت خود آگاه گردند...(حق دسترسی به اطلاعات: بنیانها ، روند جهانی و جایگاه ایران- دکتر نمکدوست تهرانی)
Posted by mehdi ahmadi at
11:49 PM |
comment(s)(0)
جامجمآنلاین : یک ماهنامه به نام «همه» از روز دوشنبه 24 نوامبر در فرانسه منتشر میشود که برخلاف نشریات دیگر به «چهرهها» اختصاص ندارد، بلکه به مردم، به افراد ناشناس، به آنهایی که هرگز در صفحه یک نشریات جایی برایشان نیست، اختصاص دارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی TV5 فرانسه، موسسه مالت، یک ناشر تازه وارد در عالم مطبوعات با صدور بیانیهای اعلام کرد، ماهنامه «همه» به همه افرادی تعلق دارد که هرگز در صفحه اول نشریات جایی برای آنها نیست، همه آنهایی که در طبقهبندی بسیار مورد توجه رسانهای «چهرهها» نام و نشانی ندارند.
بنابراین، مفهوم «همه» گسترهای وسیعی از مردان و زنان عادی را در برمیگیرد...(ادامه)
Posted by mehdi ahmadi at
11:11 PM |
comment(s)(0)
وبلاگنویسی در روزنامه خراسان
فکر میکنم اکنون وبلاگ نویسی در روزنامه خراسان به یک پدیده تبدیل شده است در حال حاضر از مدیرمسئول روزنامه گرفته تا سردبیر و دبیران سرویس و بسیاری از خبرنگاران این روزنامه دارای وبلاگ مخصوص به خود هستند همانطور که می دانید...(وبلاگ خبرنگار)
Posted by mehdi ahmadi at
02:16 PM |
comment(s)(0)
چگونه رادیو و تلویزیون های آسیایی می توانند با یک زبان سخن بگویند؟ بسیار میشنویم که جهان امروز، جهانیاست که رسانهها برای ما میسازند. این ادعا یا باور را میتوان از دو جنبه ایجابی و سلبی نگاه کرد. از هر جنبه که نگاه کنیم، اهمیت و جایگاه رسانه را میتوان آشکارا دریافت. |
از دیدگاه سلبی، رسانه تحریفکننده واقعیتهاست و از دیدگاه ایجابی، رسانه سازنده و هدایتکننده واقعیتها است. به هر حال، رسانه «شکل دهنده» جهانیاست که ما در آن زندگی میکنیم و برای این شکل دادن به ابزارهایی نیاز داریم که مهمترین و اثرگذارترین و ماندگارترین آن، «زبان رسانه» است. بنابراین، بحث ما عبارت خواهد بود از: 1ـ تعریف زبان رسانه 2ـ زبان رسانهای مشترک در ABU 3ـ نقش و کارکرد زبان رسانهای مشترک ABU 4ـ ارکان زبان رسانه 5ـ راهکارها و راه نشانههایی برای آینده
زبان رسانهای مشترک؛ ابرار / قسمت اول - قسمت دوم |
Posted by mehdi ahmadi at
09:04 PM |
comment(s)(0)
گوگلنیوز و اینبار به زبانهای مختلف
Google News is offered in several versions, each tailored to a different national audience:
Posted by mehdi ahmadi at
07:22 PM |
comment(s)(0)
سه مقاله دیگر در سایت ایران و جامعه اطلاعاتی
سایت خوب ایران و جامعه اطلاعاتی اینبار هم سه مقاله از آثار ارائه شده در سمینار میانمنطقهای اخیر جامعه اطلاعاتی را در اختیار کاربران خود قرار دادهاست. این مقالات عبارتند از:
بازتاب نظریههای توسعه در نظریههای «جامعه اطلاعاتی» با نگاهی به برنامه سوم توسعه ایران احمد میرعابدینی
برنامههای نهادهای بینالمللی در کاربرد فنآوریهای ارتباطات و اطلاعات در توسعه ملی کشورها دکتر داود زارعیان
گفت و گوی تمدنها و دموکراسی دیجیتال؛ افقی تازه در جامعه شبکهای دکتر هادی خانیکی
Posted by mehdi ahmadi at
06:57 PM |
comment(s)(0)
رهبران جهان در اجلاس جهانی جامعهاطلاعاتی
تاکنون 56 تن از رهبران و روسای دولتهای جهان اعلام کردهاند که در نخستین مرحله اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در ژنو سوئیس(از تاریخ 10 تا 12 دسامبر 2003) شرکت خواهند کرد. در این اجلاس بیش از 6000 نماینده از دولتهای مختلف، سازمانهای بیندولتی، نهادهای جامعه مدنی، بخش خصوصی و رسانهها شرکت خواهد جست. در این اجلاس از یک بیانیه اصول برای جامعه اطلاعاتی و از یک نقشه عمل یا طرح اجرایی برای بهخدمت گرفتن فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم سراسر جهان، حمایت خواهد شد. اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی تحت نظارت کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار میشود و سازماندهی آن به عهده اتحادیه بینالمللی ارتباطاتدور ITU است.(ادامه)
Posted by mehdi ahmadi at
06:21 PM |
comment(s)(0)
فرهنگ آثار فرهنگ عام همه ملتهاست
دایره المعارف" فرهنگ آثار" تمام کتابهای مهم دنیا را درحوزه ادبیات , دین , فلسفه , تاریخ و... شامل میشود.
دکتر رضا سید حسینی در گفت و گو با ایلنا, گفت: فرهنگ آثار, اطلاعات جامعی را درباره کتابهایی که تا به امروز در دنیا منتشر شدهاست, به صورت مقاله در اختیار خوانندگان میگذارد.
وی درادامه افزود: اصل این کتاب به زبان فرانسه است و در واقع فرهنگ عام همه ملتهاست. اما از نقصهایی که به این اثر ارزشمند وارد است این که تنها200 عنوان کتاب به زبان فارسی و حوزه اسلامی را شامل میشود. برای رفع این مشکل , ما این 200 عنوان را کنار گذاشتیم و یک گروه ایرانی مشغول تحقیق و نوشتن فرهنگ آثار ایرانی شدند که سرپرستی این گروه را دکتر احمد گیلانی بر عهده گرفت....(ادامه)
Posted by mehdi ahmadi at
12:10 PM |
comment(s)(0)
رسانهها در انگلیس زیرکانهتر عمل میکنند.
«فکر می کنم رسانه ها در انگلیس زیرکانه تر از رسانه های آمریکایی عمل می کنند.» این سخن را (مایک وارد) روزنامه نگار سابق بی بی سی و نویسنده کتاب روزنامه نگاری آن لاین در دانشگاه مرکزی لان کشیر پرستون می گوید. وارد ادامه می دهد: «بی بی سی بزرگ ترین بازیگر آن لاین در انگلیس است که به سرمایه ای تضمین شده برای مردم بریتانیا تبدیل شده است. «وی با اشاره به تاثیر بی بی سی در تحولات جهانی می گوید: «بی بی سی به مرکز آموزش روزنامه نگاری آن لاین در انگلیس تبدیل شده و دیگر رسانه ها نیز برای آن لاین شدن از بی بی سی الگو میگیرند.»
انگلیس کشور رسانهها، روزنامه ها و دانشگاه های بزرگ دنیا است. مقوله افکار عمومی نخستین بار در اواخر قرن هفدهم در انگلیس پدید آمد. افکار عمومی در سالن ها و محافل روشنفکری و روشنگری طبقه متوسط متولد و در مخالفت با نظریات رسمی محافل اشرافی وابسته به حکومت سلطنتی رشد کرد. با گسترش نهضت روشنگری و افزایش شمار کتابخوانان بخش بزرگی از جمعیت بریتانیا به حاملان فعال افکار عمومی تبدیل شدند. همزمان روزنامه های بزرگی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی شهروندان پدید آمد....
شرق در شماره دیروز خود گفتگویی با دکتر علیمحمدی ترتیب داده که در آن به بررسی رسانهها و دانشکدههای ارتباطات در انگلیس پرداختهشده. این گفتگو به همت روزنامهنگار نو صورت گرفتهاست.
Posted by mehdi ahmadi at
11:43 AM |
comment(s)(0)
تلویزیون تنها یک ابزار و فنآوری نیست...
...تلویزیون تنها یک ابزار و فنآوری نیست و همراه با خود رمزهای بستگی دارد. مقایسه بهرهوری این صنعت یا هنر در غرب و شرق کاملاً شاخصههای تولد آن را روشن میکند. شرقی این ابزار را کسلکننده میداند و کسلکنندهاش میکند. گاهی و در دورههایی هم مبهوت و معتاد این وسیله میشود. همهاش افراط و تفریط. کارایی این وسیله در ترکیه، کشورهای خلیجفارس، شبه قارهی هند و کشورهای هند و چین (آسیای جنوب شرقی)، آسیای میانه و حتی چین و ژاپن و روسیه را با اروپای شرقی و آن را با اروپای غربی و در نهایت با کشورهای فراصنعتی مقایسه کنید. بیاغراق پر محتواترین تلویزیون دنیا را با توجه به تمام تواناییها و ویژگیهای تلویزیون بدون هیچ تصنع و فشاری بدون هیچ ابهامی از جهت معیارهای ارزشگذاری در برابر میزان سرمایهگذاری، در انگلستان میتوان یافت. انگلستان زادگاه تلویزیون است. از همه نظر، فرهنگ این فنآوری یا تکنولوژی، بیشترین بستگیهایش را در آنجا رمزگشایی میکند....(جنس تلویزیون ایرانی/ امید وهابی املش:باشگاه اندیشه)
Posted by mehdi ahmadi at
11:17 PM |
comment(s)(0)
....نظریه دریافت در ارتباطات در واقع به منزله انتقال از یک رویکرد به رویکرد نسبت به شناخت است. در رویکرد نشانه شناختی بین دال و مدلول یک رابطه یک به یک وجود ندارد و رابطه دلخواه است.
مهدیزاده گفت: ارتباطگر پیام را به منزله یک مقوله ایدئولوژیکی رمزگذاری و به مخاطب منتقل میکند، پس از آن مخاطب به سهگونه میتواند آن را رمزگشایی کند. در رمز گشایی مسلط وقتی پیامی به سوی مخاطب منتقل میشود و رمزگذاری میشود مخاطب میتواند رمز پیام را همان گونه باز کند که مدنظر رمزگذار است.
وی در مورد نوع دیگر رمزگشایی باعنوان رمزگشایی توافقی، افزود: مخاطب با بخشی از ایدههای رمز گذار موافق با بخشی از ایدههای آن مخالف است .
در ادامه تصریح کرد: در رمزگشایی مقاومتآمیز، رمزگشا دست به مقاومت میزند پیام را شالودهشکنی میکند و در جهت مخالف رمزگشایی میکند....(گزارش ایسنا از سخنرانی دکتر مهدیزاده در دانشکده علوم اجتماعی علامه)
Posted by mehdi ahmadi at
01:04 PM |
comment(s)(0)
حالا و درست در آستانه تشکیل دانشکده ارتباطات شورای دانشکده علوم اجتماعی علامه٬ دکتر محمد مهدی فرقانی-مسئول تشکیل دانشکده ارتباطات- را به ریاست دانشکده برگزیدهاست.
خوب ما ارتباطاتیها باید این اتفاق را بهفال نیک بگیریم٬ هرچند معنی آن این باشد که باید تا مدتی رویای دانشکده جدید را از سر دور کنیم. اما در نخستین اقدام پس از انتخاب دکتر فرقانی٬ دکتر علی محمدی استاد دانشگاه ناتینگهام ترنت که نظرات انتقادیاست پیرامون دنیای مجازی و جامعه اطلاعاتی در سمینار اخیر جامعه اطلاعاتی توجه بسیاری را بهخود جلب کردهبود٬ روز شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ در سالن اجتماعات دانشکده سخنرانی میکند که موضوع آن ظاهراْ «ارتباطات و جهانیسازی»است.
پیشتر و با استعفای دکتر حبیبی از ریاست دانشگاه علامه٬ دکتر زاهدیاصل و دکتر کزازی از ریاست دانشکدههای علوم اجتماعی و مدیریت استعفا دادند که بعد از عدم پذیرش استعفای دکتر حبیبی٬ روابطعمومی دانشگاه استعفای آن دو را مربوط به پیادهسازی شیوه جدید انتصاب رئیسان دانشکدهها اعلام کرد که در آن رئیس توسط شورای دانشکده انتخاب خواهد شد.
Posted by mehdi ahmadi at
11:25 PM |
comment(s)(0)
البته که من با نظر استاد آنلاینمان در مورد دینامیکتر بودن وبلاگ موافقم. اما انگار شیوه لینکدادن من بعضی دوستان را به اشتباه انداخته.
در مورد پست «وبلاگ دینامیکتر از سایت» با تعقیب لینک معلوم میشود که اصل مطلب از دکتر شکرخواه است. همین!
Posted by mehdi ahmadi at
11:06 PM |
comment(s)(0)
ده درصد از وبلاگها به سایتهای خبری لینک میدهند
تنها ده درصد از کل وبلاگهای فعال به طور مرتب از سایتهای خبری مشهور نقل قول میکنند و به آنها لینک میدهند.
سایت آنلاین ژورنالیسم به نقل از روزنامه نیویورکتایمز نوشتهاست که عمده مطالب وبلاگهای فعال توسط نویسندگان آنها تهیه میشود و عمدتاْ یادداشتهای روزانه آنها است که خود شامل دیدگاهها، خاطرات، انتقادات و موضوعات دیگر مورد علاقه آنها میباشد.(ادامه)
Posted by mehdi ahmadi at
03:11 PM |
comment(s)(0)
... از نظر من وبلاگ بسیار دینامیکتر از سایت است. من تجربه هر دو را دارم. باید این نکته را درک کنیم که واحد وبلاگ post است و واحد سایت page و این یعنی تبلور عمق مفهوم سبقت گرفتن وبلاگها از سایتها.
Posted by mehdi ahmadi at
11:09 PM |
comment(s)(0)
من هم وارد این دنیای وبلاگ نویسی شدم.خیلی تلاش کردم که این اتفاق نیافتد ولی نشد.
رشته و علاقهمندیها آدم را به سمتی میکشاند که شاید آدم توانش را در وحله اول در خود نمیبیند ولی...
به تشویق یکی از دوستانم که خودش هم وبلاگ بسیار جالبی دارد من هم شروع کردم به وبلاگ نویسی. وبلاگی در باره رشته تحصیلیام که میتواند علاوه بر ارائه آگاهی در مورد این رشته آگاهیهایی هم در مورد روشهای آموزشی معرفی کند که شاید در تئوری ناآشنا نباشند ولی در عمل در کشور ما بسیار ناآشنا هستند.
امیدوارم که این وبلاگ بتواند در حیطه خودش مفید باشد و مورد استفاده فعالان در این رشته قرار بگیرد....(ادامه)
Posted by mehdi ahmadi at
10:53 PM |
comment(s)(0)
کتاب هفته:... آنچه هفته پیش رخ داد٬ یک انقلاب تمام عیار دیجیتالی بود آن هم از نوع آمازونی و برخاسته از ذهن جف بزوز رئیس همین آمازون, برخاسته از ذهن مردی که از همین حالا علیرغم سن نه چندان زیادش به جمع برجستگان تاریخ پیوستهاست: راهاندازی سرویس جستجو در متن کتابها.
آمازون از هفته پیش این امکان رایگان شگرف را در اختیار کاربران خود قرار داد تا به جستجوی واژهها و عبارات مورد نظر خود در درون کتابهای موجود در آمازون بپردازند.
من این امکان جدید را طی هفته بارها تست کردم. دو نمونه....
Posted by mehdi ahmadi at
12:48 AM |
comment(s)(0)
اخیراْ مفهوم رسانههای تعاملی و بیش از آن روزنامهنگاری تعاملی ذهنم را بهخود مشغول کردهاست. از این پس سعی خواهم کرد در کافهسایبر یادداشتهایی را به این مسئله اختصاص دهم و برای آغاز:
مدرسه ارتباطات دانشگاه امریکن (AU) در اقدامی ابتکاری برای دانشجویان روزنامهنگاری برنامه جدیدی طراحی کرده که در آن دانشجویان با شیوههای نوشتن در فضای سایبر و پردازش اطلاعات و اخبار اینترنتی آشنا میشوند.
دانشجویان فرا میگیرند چطور از رسانههای تعاملی استفاده کنند٬ چطور برای مخاطبان آنلاین خبر بنویسند٬ چطور از خواستهای مخاطب آنلاین خود مطلع شوند و چطور خبرها را با بیشترین سرعت بهروز کنند.
آنها در ضمن بهکارگیری صدا و تصاویر دیجیتال و صفحهآرایی اینترنتی را نیز فرا میگیرند.
بعضی از سرفصلهایی که در این دوره آموزشی به آنها ارائه میشود عبارتند از: سمینار مسائل عمومی٬ نوشتن برای رسانههای همگرا٬ جنبههای حقوقی ارتباطات٬ اخلاق روزنامهنگاری٬ ویراستاری پیشرفته/ طراحی صفحههای وب و بالاخره انتشار وسیع اخبار با دو شکل صدا و تصویر دیجیتال.
Posted by mehdi ahmadi at
08:52 PM |
comment(s)(0)
در جستجوی Michael Hanscom
صالح بلاگر خوب در جستجوی کلمات از من در مورد خبر اخراج کارمند مایکروسافت اطلاعات بیشتری خواسته٬ نمیدانم به لینکی که از جامجمآنلاین دادهبودم توجه نکرده یا اطلاعاتی بیش از یادداشت جامجمآنلاین خواسته. بههر حال این شما و این آقای Michael Hanscom:
*Interview: Ex-Microsoft Employee Michael Hanscom
Posted by mehdi ahmadi at
08:16 PM |
comment(s)(0)
چالشهای روزنامهنگاری الکترونی
با هر دیدگاهی که به جامعه اطلاعاتی نگریسته شود، یک نکته غیر قابل انکار در آن بهچشم میخورد و آن تحول نقش و کارکرد رسانههای همگانی در جامعه اطلاعاتی است، موضوعی که یکی از محورهای همین همایش را نیز تشکیل میدهد. علیالقاعده تحول نقش و کارکرد رسانههای همگانی در جامعه اطلاعاتی، روزنامهنگاری سنتی را در هر سه عرصه مطبوعاتی، رادیویی و تلویزیونی به چالش طلبیده است. در این مقاله تلاش میشود تا تحولات کنونی عرصه موسوم به روزنامهنگاری سایبر از طریق پژوهشهای علمی(استنادات آکادمیک) و در عین حال اتکا به تجارب شخصی در عرصههای سایبر به تصویر کشیده شود.
در این مقاله چالشهای برخاسته از عرصه روزنامهنگاری سایبر فهرست و به پیامدهای این چالشها نیز اشاره خواهد شد.... (متن کامل مقاله دکتر یونس شکرخواه، در همایش علمی ایران و جامعه اطلاعاتی / منبع: سایت ایران و جامعه اطلاعاتی)
Posted by mehdi ahmadi at
10:25 PM |
comment(s)(0)
بازهم وبلاگ و اخراج و اینبار مایکروسافت؛
دفعه پیش که شرکت بزرگ رسانهای بلومبرگ (آمریکا) یک روزنامهنگار چینی را به جرم داشتن وبلاگ از کار برکنار و اخراج کردهبود٬ تیتر زدم «روزنامهنگاری سنتی علیه روزنامهنگاری سایبر» اما اینبار تیتر با شما!
Posted by mehdi ahmadi at
06:38 PM |
comment(s)(0)
دکتر نمکدوست و حق دسترسی به اطلاعات
اگر به روزنامه ایران سری زدید حتماْ مقاله دکتر حسن نمکدوست تهرانی استاد ارتباطات دانشگاه علامه را بخوانید/ حق دسترسی به اطلاعات؛ بنیانها و روند جهانی / انگار روزنامه ایران کپیرایت را با فونتهای غیر استاندارد اعمال میکند.
راستش حالا که نگاه میکنم به نظرم تتیر نسخه چاپی روزنامه ایران غلط است. اولاْ بعد از حق دسترسی به اطلاعات علامت نقل قول آورده و دیگر اینکه حق دسترسی به اطلاعت» را بهعنوان روتیتر و با حروف نسبتاْ ریز و «بنیانها و روند جهانی» را بهعنوان تیتر اصلی آورده. اینطور نیست؟؟!!
Posted by mehdi ahmadi at
06:10 PM |
comment(s)(0)
بازهم نظریههای جامعه اطلاعاتی!!
کتاب Theories of the Information Society اثر پروفسور فرانک وبستر استاد جامعهشناسی دانشگاه بیرمنگام به بررسی نظریههای مطرح پیرامون جامعه اطلاعاتی میپردازد. شاید چکیدهای مطالب عنوان شده در این کتاب را بتوان در یادداشتی از دکتر شکرخواه جستجو کرد.
از این کتاب وبستر ترجمهای بهقلم اسماعیل قدیمی دانشجوی دوره دکتری ارتباطات دانشگاه علامه٬ در ۴۸۵ صفحه و به قیمت ۲۸۰۰تومان توسط انتشارات قصیدهسرا در سال ۱۳۸۰ منتشر شدهبود. دکتر قدیمی این ترجمه را به توصیه استاد دکتر معتمدنژاد انجام دادهاست.
اما به تازگی ترجمه دیگری هم از این کتاب به زبان فارسی معرفی شدهاست. این ترجمه را که روزنامه ایران روز پنجشنبه به معرفی آن پرداخته٬ مهدی داودی به اتمام رسانده و کتاب بهوسیله انتشارات وزارت امور خارجه بهچاپ رسیدهاست.
نکتهای که در اینجا به نظر من میرسد این است که آیا با توجه به زمینههای جدیدی که در حوزه ارتباطات وجود دارد و اینکه آثار شایان توجه معدودی در این حوزه به زبان فارسی برگردانده شدهاست٬ لازم است این نیرو و وقت و هزینه صرف انجام دو کار موازی گردد. واقعاْ ترجمه اول این کتاب چه نواقصی داشت که ترجمه دوباره آن لازم مینمود و آیا مترجم دوم از کار قبلی اطلاع داشته یا بدون اطلاع از ترجمه پیشین دست بهکار ترجمه شدهاست.
شما! با من هم عقیده نیستید؟؟
Posted by mehdi ahmadi at
05:58 PM |
comment(s)(0)